Geweldige hengelsport op jeugdvijver ’t Alvertje Wansum.

( Pat Gayet ) 20-5-2014. Na mijn visdag afgelopen zaterdag op visvijver 4  was ik benieuwd of ik de vis ook op de andere vijvers kon vangen. Voor deze dag had ik met een vis maat afgesproken om samen naar Wansum te gaan. Om 6.15 uur gaat mijn telefoon over en moet mijn maat verstek laten gaan door omstandigheden. Jammer, want ik had me er wel op verheugd en balen dus vooral voor hem. Om 7.15 sta ik weer bij de B.P tankstation voor een vergunning waar ik een andere vis maat tegen het lijf loop in zijn werkkleding.  Natuurlijk doen we elkaar even verslag van onze laatste resultaten omtrent het vissen. Ook hij zou liever met mij meegegaan hebben, echter de plicht roept. Na mijn laatste artikel had ik de tip gekregen om eens plaats te nemen op vijver 2. Hij zou hier beste resultaten behalen maar volgens mij gooit hij de nummers van de vijvers door elkaar.

Jeugdvijver Wansum 20-5-2014 005

Toch wil ik zijn advies niet in de wind slaan en posteer me dan ook aan deze vijver. Het is een prachtige ochtend, aangename temperatuur en vrijwel geen wind. Om 8 uur ben ik er helemaal klaar voor en laat de vis maar komen denk ik. Een beetje grondvoer gebracht op 11meter en dan is het wachten op de eerste aanbeet. Als ik zo eens over de vijver heen kijk zie ik weinig activiteit op het water oppervlak. Geen belletjes die op vis duiden, alleen een karper  die aan de overkant boven in het water draait. Na 1uur nog steeds geen beet. Niet opgeven denk ik en probeer het ook op een voer plek wat dicht bij het kantje. Ook hier is geen schub te bekennen. Na 2 uur heb ik nog maar weinig vertrouwen op deze stek. Iets wat ik niet vlot doe, is mijn hengelspullen weer opbergen en gaan verkassen. De jeugd vijver vond ik in eerste instantie minder, want daar mocht je naar mijn gevoel slechts met een ietwat verlengd top setje vissen. De maximale lengte bedraagt hier 6 meter en misschien heb ik de regels wel overtreden met 4 hengeldelen en heb ik gevist op 6.50 meter. De diepte schat ik ongeveer tussen de 1,5 en 2 meter en met het onder de top vissen lijkt de afstand vrij kort als je meestal op 11.5 meter vist.

Jeugdvijver Wansum 20-5-2014 008

Om 10.30 uur ben ik verkast naar de jeugd vijver en kan het hele ritueel weer van voren af aan beginnen. Hoe korter de afstand des te secuurder je kunt vissen en voeren. Vrijwel direct krijg ik beet en vang een mooie rietvoorn. Prachtig visje denk ik, maar hier ben ik niet zo vroeg voor opgestaan. Mijn hobby is nu eenmaal het vangen van vissen van enkele kilogrammen die enige strijdlust vertonen. Ik wil of karper of zeelt op het menu. De wens is de vader van de gedachte want de volgende aanbeet doet mij meteen denken aan Marco Kraal en Ed Stoop van vis T.V. Ik snap nu hun enthousiasme bij de aanbeet van een kruiskarper. Mijn elastiek word behoorlijk belast en de vechtlust van deze vissen is echt geweldig. Een dikke karper van dik 2 kg ligt in mijn schepnet. Alsof mijn gebeden verhoort zijn sla ik in rap tempo de Kruiskarpers aan de haak. Rond het middag uur meld mijn vismaatje zich ook aan het water. Hij was toch nieuwsgierig naar mijn verrichtingen hier en kwam eens een kijkje nemen. Natuurlijk was het nu nog meer balen dat hij deze visdag aan zich voorbij moest laten gaan. Ik duwde hem het foto toestel in de hand en vroeg hem om wat plaatjes te schieten. Ook hij was voor de eerste maal hier op het vijver complex en onder de indruk van het geheel, zowel natuur pracht als de visvangst. De teller staat inmiddels op 21 stuks alleen de karpers geteld. Om 13.30 uur is de temperatuur aardig opgelopen. Het zonnetje brand en de aanbeten van de karpers worden wat minder. Ik experimenteer wat met het voer en krijg nu alleen maar wat voorns, rietvoorn en kleinere brasem aan de haak. Het is dus mogelijk om heel gericht op bepaalde vis af te stemmen. Deze jeugd vijver bied mogelijkheden te over en het schijnt dat de volwassenen hier volop gebruik van maken  Om 16.00 uur moet ik echt stoppen met het vissen wat mij altijd moeilijk af gaat. Na nog een kwartier vissen staat de teller op 31 kruiskarpers, een hele zwik voorns en een paar brasempjes en niet te vergeten een jeugd zeeltje. Van een insider die hier sinds jaar en dag bijna dagelijks vist, krijg ik te horen dat hij nog nooit heeft gehoord dat iemand zoveel karpers bij elkaar wist te vangen op 1 dag. Ik ga weer met een voldaan gevoel naar huis waar mijn dagelijkse kook opdracht wacht.

Jeugdvijver Wansum 20-5-2014 009

Morgen middag is de jeugd weer van de partij op de Sprong met mijn visschool de Hengel. Op 9 juni is de Opening van de Sprong en zullen zij ook een demonstratie geven in het karper stok vissen. Meer informatie is altijd terug te vinden op een van mijn websites www.dehengel nl en www.visschool.nl  Eigenlijk zou iedere hengelsport vereniging een zelfde viswater moeten hebben als de jeugd vijver in Wansum. Een droom water waar zowel de jeugd als de oudere vissers goed aan hun toeven komen, en de max van 6 meter no problem. Ik heb weer wat viswater ontdekt en zal zeker hier vaker terug te vinden zijn.